Product Review:
Aurora Racing Carbon Clinchers
De beste upgrade voor je fiets zijn nieuwe wielen. Je fiets kan er lichter en sneller van worden. En laten we eerlijk zijn; Je fiets ziet er met hoge wielen een stuk beter uit! Het summum van wielen voor je racefiets zijn carbon wielsets. Het nadeel van carbon wielsets is echter dat ze duur zijn, de prijs voor gangbare merken komt al snel richting de €1500. Het is dan ook niet gek dat veel mensen op zoek gaan naar een alternatief. Een van de alternatieven is om carbon wielen te kopen in China. Om de proef op de som te nemen heb ik een aantal wielsets in China besteld, en deze review ik één voor één. Dit keer heeft gastauteur Koen de wielen van Aurora Racing onder onder zijn Fuji gemonteerd.
Aurora Racing is een kleine organisatie in het carbon-walhalla van China: Xiamen. Bijna alle carbon wielen die China worden geproduceerd komen uit Xiamen. een havenstad in het Zuid-Oosten van China. Niet toevallig ter hoogte van Taiwan, waar veel fietsmerken hun fabrieken hebben staan. In de fabriek van Aurora kunnen meer dan 100 soorten velgen worden geproduceerd, maar er worden ook race- en mountainbike frames en onderdelen geproduceerd. Zelfs voor Chinese begrippen zijn de prijzen op de site van Aurora Racing vrij laag. Het is het dus waard om de kwaliteit van de wielen te testen!
Bestelling van Aurora carbon wielen
De bestelling van de wielen verloopt soepel. Hoewel de webshop er lichtelijk onbetrouwbaar uitziet durf ik op basis van een aantal reviews dat ik online heb gelezen, toch de gok te wagen en de bestelling te plaatsen. Direct krijg ik netjes een bevestiging en niet al te lang daarna een verzendbevestiging. Uiteindelijk kies ik voor het model M50C 25mm.
Type
Aurora Racing M50C 25mm
Carbon afwerking 3K
Hubs Novatec :A271SB/F372SB (Campagnolo)
Spaken Pillar 1432
Bedrukking Aurora branded
Gewogen gewicht 1619 gr (voor 726gr, achter 893 gram)
Velgbreedte 25 mm
Prijs $581 (inclusief bezorging)
Geen stress en zweet bij het installeren van deze wielen. Alles ging van een leien dakje. Eerst het rode velglint, wat uitstekend om de velg paste, om daarna de cassette te monteren. Een robuust metalen body met een goeie maar niet hinderlijke ratel, inclusief spacer voor 9/10 speed cassettes. De 25mm Vredestein Fortezza Senso All weather banden gingen er zeer soepel omheen en dat kan bij sommige wielsets weleens een strijd zijn.
De bijgeleverde snelspanners zagen er op het eerste oog goed uit, maar hebben geen limiet bij het vastzetten. Let dus goed op dat je frame en voorvork niet op te veel spanning zet. De bijgeleverde remblokjes gingen er weer gemakkelijk in.
Bij een nauwkeurige inspectie van de wielen zie je een duidelijke bolling van de velg. Een nieuwe ontwikkeling die je het laatste jaar in veel nieuwe wielen terugziet. Allemaal ten goede van de aerodynamica, maar dit heeft ook een duidelijk effect op het rijcomfort in combinatie met 25mm banden die perfect bij de velg aansluiten. Op de dijk met zijwind komt deze rond lopende ‘oversized’ velg nog meer tot zijn recht. Niet meer verkrampt je stuur vasthouden, omdat je wiel constant wind vangt, maar ontspannen genieten van een stabiel voorwiel. Het geluid wat hierdoor wordt gecreëerd is erg fijn om te horen.
De remrand is voorzien van een basalt remvlak. Bij droog weer is de remkracht voldoende, maar bij flink remmen wat schokkerig. Bij nat weer is de remkracht beduidend minder. De spaken zijn klassieke J-bend spaken, maar wel de platte aerodynamische variant.
Review na 250km
Na meerdere ritten van verschillende afstanden en omstandigheden, presteren de wielen nog altijd voldoende. Bij toertochten heb je hier geen last van en komen de pluspunten weer bovendrijven. Naast rijcomfort bij slecht wegdek en zijwind is er nog een pluspunt. Als je eenmaal op snelheid bent gaan de wielen ook echt vooruit en profiteer je duidelijk van de aerodynamische voordelen.